Johtajan tehtävä on palvelutehtävä. Johtaja on hommassaan palvellakseen tiimiään niin, että tiimi voi onnistua. 

Huikea ajatus! Nöyrä, suora, täyttä asiaa. Perjantaina 16.10. vietettiin kansainvälistä Pomon päivää. Pomon Enkelien aamiaistilaisuuden paneelissa pohdittiin ihmisten johtamista. Neljä konkarijohtajaa avasi omaa rooliaan kertomalla, millaisia johtamisreseptejä he työssään soveltavat.

”Haluan tuntea johdettavani. Tutustu ihmisiin, omaan porukkaasi.”
”Tartu hetkeen. Johda sydämellä, huomioi tunteet.”
”Etsi ihmisten motivaatiotekijät.”
”Ansaitse luottamus.”

Reseptejä sitoo ihmisten huomioiminen, inhimillisyys, se ettei johtaminen ole lukuja, exceleitä tai toimintakertomuksia – pelkästään. Ne tulevat ihmisten jälkeen. Harmi vaan, että turhan monelta johtajalta tämä edelleen unohtuu. Mennään isot visiot edellä, viuhdotaan pää pilvissä ilman, että edes huomataan, ettei kukaan seuraa.

Diskuteeraa

Paneelissa esille nousi keskustelukulttuuri, diskuteeraus, tuo ruotsalaisten rakas lapsi. Vaikka termi herättääkin hilpeyttä, piilee siinä paljon hyvää. Nimittäin yhteinen keskustelu sitouttaa puolin ja toisin. Se tuo tunteen, että jokaisen ajatukset ovat merkityksellisiä, se antaa mahdollisuuden perustella oma kanta ja löytää yhteinen kieli. Sen avulla pystyy motivoimaan. Toki siinä järjestyksessä, että johtajan on löydettävä motivaatio ensin itsestään. Ellei pomoa kiinnosta, miksi kiinnostaisi tiimiläisiäkään. Kun pomo löytää yhteiseen asiaan hullun innon itsestään, saattaa into tarttua muihinkin. Miten on pomo, uskallatko kokeilla?

Tulevaisuus on jo täällä

Entä millainen on tulevaisuuden johtaja? Työhön kohdistuvat odotukset ovat muuttuneet ja muuttuvat koko ajan. Työn vaihtamiskynnys on madaltanut, työ merkitsee monelle muuta kuin istumista konttorilla kahdeksasta neljään. Sen takia pomon ei pidä kiinnittää huomiota vääriin asioihin – siis jos haluaa parhaat osaajat joukkoonsa. Suorituksen pitäisi ratkaista, ei sen, leimataanko kellokortti oikein töihin tullessa. Pääasia, että homma hoituu. Työntekijän fyysisestä sijainnista viis.

Ehdoton suoruus ja läpinäkyvyys ovat johtajuuden sydän – eivät vain tulevaisuudessa vaan nyt heti. Johtajan täytyy toimia niin, että työntekijä voi olla ylpeä työnantajastaan. Muuten johtaja ja yritys päätyvät menneisyyden menestyjien listalle, jos ovat edes nousseet sinnekään.
On aika nostaa startup-asenne framille! Epäonnistua saa. Ja pitää!

– Piia Similä, asiantuntija, julkaisut / Helsingin seudun kauppakamari

Pomon päivän aamiaisella olivat panelisteina:
Jukka Kurttila, tj/omistaja, Finlayson
Monna Huvilinna, asiakaspalvelujohtaja, VR-Group 
Aleksi Issakainen, Product Portfolio Manager, Fonecta
Jesper Åberg, johtaja, K-market ketjuyksikkö, Ruokakesko