Useita asiakkaita on alkanut epäilyttää voidaanko enää pitää kehityskeskusteluita, kun ne ovat saaneet niin kielteisen ja vanhanaikaisen kaiun. Hankalaa – vai loistava mahdollisuus uudistaa käytäntöjä?

Nyt kun kehityskeskustelut ovat saaneet johtajien ja esimiesten huomion, voisimme hyvin pysähtyä hetkeksi yhdessä pohtimaan mihin esimiesten ja työntekijöiden välisiä keskusteluja tarvitaan. Mihin niitä teillä tarvitaan? Useimmat ovat huomanneet, että tekemisten läpikäynti ja erityisesti onnistumisten huomaaminen ja analysointi lisäävät onnistumisia. Se, että esimies auttaa hyvillä kysymyksillä palastelemaan tavoitteita ja hoksaamaan erilaisia tapoja edetä toteuttamisessa lisää myös onnistumisia.

Jospa alkaisimme kutsua uuden ajan kehityskeskusteluita onnistumiskeskusteluiksi? Tai jopa onnistumisvalmennuksiksi? Se kuvaisi vielä paremmin tavoitetta; esimiehen ei tarvitse oikeastaan ollenkaan kertoa omia kuningasajatuksiaan vaan kysellä oivalluttavia kysymyksiä, kuunnella ja kannustaa.

Kuinka usein onnistumisvalmennuksia kannattaa pitää? Vaikka joka viikko! Yhdestä TAPAHTUMAsta olisi hyvä päästä jatkuvaan vuorovaikutukseen. Se vaatii toki oman ajattelun muuttamista, mitä taas vaatii rohkeutta. Onko tällaiseen aikaa? Mitä tärkeämpää tekemistä esimiehillä voi olla kuin auttaa työntekijöitä onnistumaan?